PI2RTD

Ik vraag me af wat die brom is in deze waterval plot. Je hoort wel vaker wat voedingsgeluiden, maar wat je hieronder ziet is iets anders. De slingering is een langzame oscillatie met een frequentie van minder dan 1/2 Hz.

img_2773

Update 4-maart-2016

Gisteren met Henk pa0hpv over deze plot gepraat op de clubavond van Veron afdeling 37. Er zijn verschillende mogelijkheden, of de SDR bemonstert op een dusdanige manier dat er aliasing onstaat, of het is een regelcircuit (ergens) wat een lage oscillatie frequentie heeft, PIDs of PLL’s kunnen dit gedrag vertonen. De eerste mogelijkheid kan ik uitsluiten, de tweede mogelijkheid wordt gokken.

Ondertussen bij andere repeaters gekeken, op PI2NOS zie ik het niet, en op PI2RTD zag ik het vanochtend ook niet overtuigend. Wel zag ik dat bepaalde transceivers een kleine beetje frequentie instabiliteit hebben. Mijn SDR heeft een TCXO en zou het probleem niet moeten hebben, als ik op DCF77 afstem en een minuut of wat wacht dan zie je de zender netjes stabiel op een referentie frequetie staan, vervolgens kan ik in de software een PPM correctie doen. Frequentiestabiliteit is aan mijn kant het probleem waarschijnlijk niet.

Alles wat asymmetrisch is in deze waterval plot is al verdacht, FM modulatie hoort een overwegend symmetrische beeld op te leveren, en deze slingering is duidelijk asymmetrisch, wat zou kunnen is dat de oscillator in de transceiver heen en weer aan het slingeren is. Je ziet het bij sommige transceivers als ze beginnen te zenden.

Hieronder is een voorbeeld van een oscillator in een transceiver die een paar seconde tijd nodig heeft om te stabiliseren, op ca 1/3 van de onderkant zie je alle spoortjes naar links bewegen, dit is het centrale gedeelte van het PI2RTD spectrum, de vertikale lijntjes komen door de CTCSS modulatie.

img_2776