De eerste QSO’s

Ondertussen heb ik al weer een aantal QSOs achter de rug. Ik ga vanaf nu met pen en papier in de aanslag zitten want als je de callsigns en de operator names niet eerder gehoord heb dan is het vrij moeilijk om een goed QSO te voeren. Ik doe mijn best maar ik ben geen ster in het onthouden van callsigns.

Eerst luisteren dan spreken, dat moet je leren, ik denk dat ik het nu kan maar ben daar van nature nooit een ster in geweest. Een kier laten, sure, als het niet gebeurt was men blijkbaar niet geïnteresseerd in inmelders. Laat maar doorpraten totdat ‘de kier’ er wel komt. Op de hobbyscoop website staat uitgelegd wat het probleem is met echolink, inmelden via de echolink app en het internet verloopt met enige vertraging, dus als er geen ruimte is om in te melden kom je er met echolink sowieso al moeilijk doorheen. Maak je geen zorgen, met een portofoon (ik heb een icom 51e) kom je er ook niet vaak doorheen. Ik heb nog geen echolink account overigens, vind de QSOs met een porto vooralsnog leuker.

Vrij zicht tussen de repeater en de portofoon is toch wel een must, in een woonwijk van Rotterdam rondlopen met een porto en je krijgt geen enkele ontvanger van het PI2NOS netwerk open, in een stadspark van Schiebroek lukt het wel. Boven op het dak wil je duidelijk een antenne hebben, komt eraan. PI2RTD en PI3RTD staan hoog en dichtbij, ik meen bovenop het Eramusgebouw in Rotterdam, die krijg ik al met 100mW open vanaf de bank. Zo wil het AT het overigens ook zien, met weinig vermogen zenden, precies dat wat je nodig hebt.

Het valt me verder op dat veel mensen het hebben over modulatie rapportjes, terwijl er helemaal niets mis lijkt met de modulatie, althans als ik er naar luister. Modulatie problemen leiden tot vervormingen, soms hoor je dit als men de mic gain te hoog heeft staan. Wat men misschien bedoelt is dat er verschillen in het volume zijn tussen de verschillende transceivers, is dat een modulatie probleem? Nee, de modulatie kan prima zijn, de signaalsterkte ook, maar toch kan het volume wat laag zijn.

Sommige stations hebben ook problemen (verbrokkeld signaal) als het zendvermogen op hoog staat, en het wordt dan prompt beter als ze het vermogen omlaag halen. Wat er dan aan de hand is laat zich raden, wellicht dat de eindtrap het niet trekt op hoog vermogen. Als je binnen een paar km van de repeater zit is 100 of 500 milli Watt vaak voldoende om de repeater open te krijgen.

Wordt vervolgd, een leuke hobby is dit.

Updates: 12-mei-2016

Leave a Reply

